Curs graphic design – Dictionar. Termeni & concepte in designul grafic.

Dictionar de termeni din graphic design

ARHETÍP s.n. (În filozofia lui Platon) Concept care desemnează modelul prim, originar, ideal al obiectelor sensibile, considerate ca reprezentări imperfecte și copii ale sale. ♦ Fiecare din modulii ancestrali universali ai intuiției și intelectului care apar, potrivit terminologiei psihologice-religioase, în visuri și în mitologie. ♦ Reprezentare, tip originar, prim. ♦ Tip, model după care se face o lucrare; manuscris original, prim, după care s-au făcut alte copii ale aceleiași opere; original. [< fr. archétype, cf. lat. archetypum, gr. archetypos < arche – început, typos – tip].

CANÓN, canoane, s. n. 1. Regulă, dogmă bisericească; tipici. ♦ Normă, regulă de conduită. ♦ Listă de texte sacre care se bucură de autoritate deplină în cadrul unei religii. 2. Pedeapsă dată de biserică la călcarea unui canon (1). ♦ Fig. Suferință, chin. 3. Nume dat cărților Vechiului și Noului Testament. 4. Regulă care face parte dintr-un ansamblu de procedee artistice specifice unei epoci; p. ext. regulă rigidă, formalistă. 5. Compoziție muzicală în care două sau mai multe voci, intrând succesiv, execută împreună aceeași melodie. ♦ Cântare bisericească; p. ext. cântec; glas. 6. Literă de tipar, având corpul de 36 de puncte tipografice, cu care se tipăreau în trecut cărțile canonice. – Din sl. kanonŭ, fr. canon, germ. Kanon.

CONCEPT – Termenul „concept” se referă la ideea sau viziunea din spatele unui design. Mecanismele de gândire şi de creaţie pe care le parcurg designerii atunci când absorb şi dezvoltă informaţiile primite de la clienţi sunt o parte vitală din stabilirea unei variante grafice la o problemă specifică. Dacă nu sunt susţinute de o concepţie inteligentă, forma şi culoarea au puţină. Dar, ca şi în cazul formei şi al culorii, puteţi recurge la tot felul de tehnici care să vă ajute în dezvoltarea conceptelor dorite. Atunci când conceptul şi utilizarea formei şi culorii se întâlnesc într-un ansamblu coerent, există o posibilitate reală ca designul să-şi atingă obiectivele. Componentele amintite mai sus alcătuiesc limbajul designului.

CONTRAST – Opoziție puternică între două sau mai multe lucruri, stări, acțiuni etc. 2. Diferența dintre înnegrirea maximă și cea minimă a unei imagini fotografice. ◊ Contrastul imaginii = mărime caracteristică pentru variația strălucirii locale în cuprinsul unei imagini de pe ecranul tubului cinescop în televiziune. – Din fr. contraste.

CONTRAST SIMULTAN. Este dat de tendinta ochiului uman de a face deosebirea intre doua culori apropiate cromatic. Iar aceasta diferentiere este operata accentuandu-se asupra deosebirilor si nu asupra asemanarilor!

CULOAREA (cromatica) este foarte importantă în graphic design, conferind varietate, atmosferă şi spaţialitate. Culorile pe care le alegeţi vor determina nu numai reacţii psihologice şi emoţionale, ci ar trebui, de asemenea, să susţină şi să sporească aspectele de natură formală. Vom vedea mai încolo rolul hotărâtor jucat de culori.

DESIGN s. n. Domeniu multidisciplinar interesat de ansamblul factorilor (social-economici, funcționali, tehnici, ergonomici, estetici etc.) care contribuie la aspectul și calitatea produsului de mare serie. 2. Aspect exterior, fel în care se prezintă un lucru (din punct de vedere estetic). [Pr.: dizáin] – Din engl., fr. design.

FONT – totalitatea informatiilor privind inaltimea, latimea, corpul, apropierea etc. unui set de caractere aflate intr-un fișier de disc, în memoria sau într-un dispozitiv (cartuș) atașat imprimantei.

FORMA reprezintă compoziţia elementelor fundamentale dintr-o lucrare de design, felul în care arată un obiect: configuraţia, proporţia, echilibrul şi armonia părţilor componente. Înţelegerea formei provine din dezvoltarea capacităţii noastre de a distinge calităţile constitutive ale elementelor şi relaţiile dintre ele. În corelație cu conținut – categorie care desemnează structura internă și externă a unui conținut, modul de organizare a elementelor din care se compune un obiect sau un proces.

FRAME. Este o zona de afisare dreptunghiulara in cadrul unui layout de revista sau a  ferestrei unui browser web, folosita pentru a afisa in interiorul ei o imagine, un text evidentiat etc.

FUNCTIE – calitate, rol, sarcina; ce anume indeplineste aceasta piesa in ansamblu?;  destinație;  aplicatie.

GIF. Extensie pentru fisiere grafice care comprima imaginea fara pierdere de calitate. Formatul GIF este cel mai raspandit format pentru graficele unei pagini web in special pentru ca produce fisiere de dimensiuni mici pentru acest tip de grafice de o calitate superioara si suporta animatii. Din pacate nu este eficient de folosit cu fotografii deoarece nu suporta decat o paleta de maxim 256 de culori. Versiunea imbunatatita a GIF-ului este formatul PNG. Acest din urma format permite si transparenta.

ICON – simbol grafic, prin ext. un model/reprezentant al unei categorii, emblema etc.

ICONOGRAFÍE, 1. Disciplina care se ocupa cu studiul operelor realizate in diverse arte plastice; studiu al operelor de acest fel privitoare la un anumit subiect. 2. Totalitatea imaginilor documentare referitoare la o epoca, la o problema, la o localitate etc. ♦ Colectie de portrete ale oamenilor celebri.

JPEG (JPG). JPEG este acromimul pentru Joint Photographic Experts Group si este un tip de imagine foarte raspandit care foloseste o compresie cu pierdere de calitate, insa cu rezultate foarte bune, mai ales cu fotografiile digitale.

LAYOUT. Layout-ul reprezinta forma de prezentare a unei pagini sau a unei colectii de pagini print sau ale unui site si se refera la aranjarea elementelor in pagina, a imaginilor si a graficelor, utilizarea anumitor fonturi si a altor tehnici vizuale, precum si imbinarea aspectelor functionale. Pe scurt layout = asezare in pagina.

LIZIBIL – proprietate a textului de a putea fi citit (cu usurinta).

LOGO-ul si logotipul reprezinta elementele de baza ale unei identitati. Ambele promoveaza brandul, avand cel mai puternic impact asupra clientului. Identitatea unui brand este data de 3 componente: a. unul vizual, ilustrativ, denumit generic “logo” sau uneori “simbol”; b. unul textual, si anume denumirea companiei respective, care, de cele mai multe ori include si partea ilustrativa si care se numeste “logotip”; c. si un element vocativ, sau explicativ, reprezentat de o sintagma, o constructie de cuvinte cu sens clar, limpede, care se numeste “slogan” sau, daca apare vizual in componenta identitatii are denumirea de “tag-line”.

NUANTA. Culorii i se spune generic nuanta. Nuantele sunt acele culori pure, precum rosu, galben si albastru, din care se compun celelalte culori.

PDF (Portable Document Format). Format de fisier pentru documente, creat de Adobe Systems, care este portabil pe orice sistem sau platforma. Un fisier PDF va fi afisat identic pe orice sistem echipat cu Adobe Reader, indiferent de software-ul cu care a fost creat.

SATURATIE reprezinta intensitatea unei nuante. Ea poate porni de la o intensitate redusa, care vizual se traduce printr-o intunecare si poate ajunge la o intensitate completa, conferind nuantei stralucire.

SERIFE – acele litere care au o terminatie stilizata sub forma unei ligaturi, sau a unui “piciorus”, cu functia de a face mai usoara citirea literelor unui cuvant.

SPOT, spoturi, s. n. 1. (Fiz.) Urmă luminoasă lăsată pe o scară gradată sau pe un ecran de o rază de lumină reflectată pe oglinda unui instrument de măsură, care servește ca indicator. ♦ Fascicul concentrat de lumină folosit pentru luminarea scenei sau a unui actor; proiector care produce acest fascicul.

TONUL. Este acea caracteristica a nuantei ce defineste gradul nuantei sau culorii. Tonul poate fi gradabil, iar acea culoare poate avea o nuanta mai palida, atunci cand este intr-un procent de 15% sau mai puternica, atunci cand se apropie de 100%. cand nu exista nicio variatie de tonalitate, culoarea este definita ca “solid color” (in procent de 100%)

Advertisements

3 thoughts on “Curs graphic design – Dictionar. Termeni & concepte in designul grafic.

  1. […] in civilizatia occidentala (crestina), culoarea neagra este canonul doliului, pe cand in culturile extrem-orientale si in India este albul. Este evident ca intr-o […]

  2. […] sau imagine, menita sa comunice o stare, un con-text. De aceea, un graphic designer poate decide functia unui text (text sau text ca imagine/mesaj), recurgand la forma literei, adica la tipul de caracter […]

  3. turtenk says:

    Reblogged this on turtenk and commented:

    …azi ploua cu soare!

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s